belajar hingga kehabisan harta tidak pula habis ilmu ditimba.....Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur.....

Tuesday, June 28, 2011

28/06/2011 : melindungi dekstop/pc dari dihacker

Cara Melindungi PC Dari Serangan Hacker

1. Blok Remote Access. Untuk mencegah PC anda diambil alih oleh Hacker, tidak aftifkan Remote Access. Dlm menu Start, klik kanan pada “My Computer” & pilih “Properties”. Akan keluar windows “System Properties”, kemudian pilih tab “Remote”, buangkan tanda (V) yg ada pada semua option untuk tidak mengaktifkannya. Kemudian klik “OK”.

2. Menghapus User Account yang tidak terpakai => Pada “Windows XP Professional” terdapat beberapa user account yang dapat diakses melalui trojan & dimanfaatkan utk melakukan penyerangan. Utk menyingkirkannya pilih menu Start, pilih “Control Panel”, pilih “Performance and Maintenance”. Kemudian pilih “Administrative Tools”, Klik 2 kali “Computer Management”. Pilih “Local Users and Groups”, pada sisi kanan klik 2 kali pd bagian “Users”. Hapuslah account-account lama yang tdk anda gunakan ( gambar users yg ada tanda X ).

3. Menutup celah NetBIOS => File2 dokumen anda boleh diakses melalui Internet maka jangan aktifkan NetBIOS. Dlm menu Start, klik kanan pada “My Network Place” & pilih “Properties”. Akan keluar windows “Network Connections”. Kemudian klik kanan pada icon Lan Area Connection @ Wireless yg tersedia, pilih “Properties”. Jika ada tampilan, pilih tab “Networking”. Beri tanda ( V ) pada “Internet Protocol (TCP/IP), kemudian klik tab “Properties” yg ada dibawahnya. Akan keluar windows “Internet Protocol (TCP/IP) Properties”, pilih tab “Advanced”. kemudian pilih tab “Wins”, lalu pilih “Disable NetBIOS over TCP/IP. Klik ‘OK”.

4. Menghapus komponen COM yg tdk diperlukankan pd Windows 2000/XP => Beberapa komponen COM yg tdk diperlukankan oleh hampir semua aplikasi harus dihapus. Perlu Pertimbangan dahulu sebelum menghapusnya karana setiap komponen saling berhubungan dgn file system & dictionary object. Dalam menu Start pilih Internet Explorer, pada menu”Tools” pilih “Internet Options”. Jika ada tampilan, pilih tab “Connections”. Didalam “Dial-up and Virtual Private Network Setting” hapus COM yg tdk diperlukan dgn mengkliknya lalu pilih “Remove”. Kemudian klik “OK’.

5. Mengaktifkan Firewall => Agar Hacker & penyerang tidak sampai ke PC anda. Dengan Firewall, anda dapat blok beberapa port yg kerap diserang Hacker. Antara perisian firewall adalah McAfee Personal Firewall Plus 2004, McAfee Internet Security Suite 6.0 & ZoneAlarm.

6. Install Anti Virus => Software antivirus tidak hanya membuang virus, worm, atau file perosak lain tetapi juga melindungi PC dari ancaman serangan Script di website. Contoh antivirus adalah McAfee VirusScan Professional 8.0, McAfee SpamKiller 5.0 & McAfee Worm Removal Plus.

7. Jangan chatting di MIRC, PC anda akan diseramg oleh Hacker kerana IP anda dapat dilihat melalui MIRC.

Penyelesaian terkini adalah dengan menggunakan Endpoint Security. Mudahnya, Endpoint Security adalah tambahan fungsi kepada antivirus sedia ada. Ia satu pakej lengkap melindungi komputer dan server pada sistem rangkaian.

Komponen-komponen utama yang perlu ada pada Endpoint Security adalah:

1. Antivirus & Anti-Spyware – tugasan utama melindungi komputer daripada serangan virus, trojan, malware, spyware dan anasir-anasir jahat yang lain.

2. Personal Firewall – Mengawal akses komputer ke rangkaian-rangkaian lain.

3. Policy Control – Mengawal dan memberikan laluan kepada sesuatu perisian, aplikasi dan perkakasan mengikut polisi yang telah ditetapkan.

4. Network Access Control – Mengawal rangkaian komputer sama ada untuk akses intranet dan internet. Hanya komputer yang berada dalam polisi yang ditetapkan sahaja boleh memasuki rangkaian.

Semua fungsi-fungsi di atas bergabung untuk mengawal aliran data, akses ke internet, akses ke rangkaian dan juga keselamatan data. Setakat ini hanya ada 4 Endpoint Security yang popular di Malaysia, antaranya:

1. Sophos Endpoint Security & Data Protection
2. Symantec Endpoint Protection
3. McAfee Endpoint Protection Suite
4. Trend Micro OfficeScan

No comments:

Post a Comment